X

Czego szukasz?

Dieta w chorobie Hashimoto
8 lutego 2021|Porady dietetyczne

Dieta w chorobie Hashimoto

Czym jest Hashimoto?

Autoimmunologiczne zapalenie tarczycy, czyli choroba Hashimoto – jest najczęstszą przyczyną niedoczynności w krajach wysokorozwiniętych. Niedoczynność tarczycy polega na nieprawidłowym działaniu tego narządu – tarczyca nie wytwarza wystarczającej ilości hormonów, co ma wpływ na nieprawidłowe działanie całego organizmu. Choroba Hashimoto to choroba autoimmunologiczna, której towarzyszy stan zapalny organizmu. Częściej dotyka kobiet niż mężczyzn i może występować rodzinnie – jeśli Twoja mama lub babcia ma problemy z tarczycą – warto się przebadać.

Objawy:

Do najczęstszych objawów choroby zalicza się: przewlekłe zmęczenie, suchość skóry – szczególnie charakterystyczne pociemnienie skóry na łokciach i kolanach, zaparcia, zwiększenie i trudności z utrzymaniem masy ciała, pogorszenie kondycji włosów i paznokci.

Diagnostyka:

Do rozpoznania choroby Hashimoto niezbędne jest przeprowadzenie badań laboratoryjnych, które pokazują jak działa tarczyca: stężenie TSH, fT3, fT4, przeciwciał przeciwtarczycowych anty- TPO oraz anty – TG a także USG tarczycy.

Dieta a leczenie

Warto zaznaczyć, że leczeniem choroby Hashimoto zajmuje się endokrynolog. Osoby chore przyjmują lek –  lewotyroksynę (syntetyczny hormon tarczycy), która ma za zadanie spełniać funkcję hormonów, których nie produkuje chora  tarczyca. Podstawą leczenia jest terapia hormonalna, dieta może jednak w znaczny sposób wspomagać leczenie, polepszyć działanie leków czy poprawiać samopoczucie.

Dieta w chorobie Hashimoto

W przypadku nadwagi – skontaktuj się  z dietetykiem, który ustali indywidualną dietę redukcyjną – to bardzo ważne, by dieta była INDYWIDUALNA – dostosowana do Ciebie, Twojej aktywności, schorzeń i parametrów. Stosowanie nieprawidłowej diety np. przesadnie ubogoenergetycznej może bardziej zaszkodzić niż pomóc twojej tarczycy.

Na co zwrócić uwagę w diecie?
  • Pełnowartościowe białko

– białko buduje hormony tarczycy, dlatego jego odpowiednia podaż jest tak ważna. Dodatkowo wysoka zawartość białka w posiłku zwiększa jego sytość, a co za tym idzie ułatwia redukcję masy ciała. Świetnym źródłem białka jest drób, ryby, nabiał, tofu, czy nasiona roślin strączkowych.

  • Błonnik

– odpowiednia podaż błonnika zapobiega zaparciom, reguluje gospodarkę węglowodanową (poziom glukozy i insuliny we krwi) i obniża poziom cholesterolu, do tego podobnie jak białko zwiększa sytość posiłku. Błonnik znajdziesz w pełnoziarnistych produktach zbożowych – makaronach, pieczywie czy płatkach zbożowych, kaszach, owocach i warzywach.

  • WNKT (Wielonienasycone kwasy tłuszczowe)

– mają działanie przeciwzapalne, regulują poziom cholesterolu i zapobiegają rozwojowi chorób układu krwionośnego, na które osoby chore na Hashimoto są bardziej narażone. Źródłem WNKT są oleje roślinne np. oliwa z oliwek czy olej lniany, orzechy i nasiona, awokado oraz tłuste ryby takie jak łosoś czy makrela.

  • Antyoksydanty

– są to związki działające przeciwzapalnie, które neutralizują wolne rodniki. 
Niektóre witaminy antyoksydacyjne wspomagają także pracę tarczycy. Związki te znajdziesz przede wszystkim w warzywach i owocach, zielonej herbacie, przyprawach takich jak cynamon czy kurkuma, orzechach i czosnku.

 

  • Selen

– jest silnym antyoksydantem, dodatkowo przyczynia się do zmniejszenia stężenia przeciwciał przeciwko peroksydazie tarczycowej (anty-TPO) a także zwiększenia proporcji między FT3 a FT4. Pierwiastek ten jest również ważnym składnikiem enzymu, który przekształca tyroksynę (T4) w trójjodotyroninę (T3). Selen znajdziesz w orzechach brazylijskich, rybach takich jak łosoś czy tuńczyk, grzybach oraz jajach.

  • Jod
    – wchodzi w skład trójjodotyroniny, dlatego jest niezbędny do prawidłowej produkcji hormonów tarczycy. Bogate w jod są w szczególności ryby i nabiał. Znajduje się on także w soli jodowanej, warto więc na sklepowych półkach szukać właśnie takiej.
  • Żelazo
    – jego niedobór zaburza metabolizm tarczycy. Peroksydaza tarczycowa to enzym, który staje się aktywny dopiero po związaniu hemu, w którego skład wchodzi właśnie żelazo. Ponadto pacjenci z chorobami tarczycy często mają skłonności do niedoborów żelaza. W ten mikroelement bogata jest wątróbka, ryby, jaja, strączki czy pełnoziarniste produkty zbożowe.

 

Co ograniczyć?
  • NKT – (Nasycone kwasy tłuszczowe) – są czynnikiem prozapalnym, sprzyjają rozwojowi nadwagi i otyłości, dodatkowo ich wysokie spożycie przyczynia się do rozwoju chorób układu krwionośnego. Nasycone kwasy tłuszczowe znajdziesz w tłustych mięsach np. wieprzowinie, pełnotłustych serach, maśle, smalcu czy śmietanie.
  • Żywność wysokoprzetworzona – jest źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych, dużej ilości soli i cukrów prostych, przez co stymuluje rozwój stanu zapalnego. Takie produkty zazwyczaj zawierają też duże ilości kalorii, w związku z czym sprzyjają rozwojowi nadwagi i otyłości. Są to między innymi chipsy, słodycze, parówki, fast – foody, czy konserwy.
  • Czynniki prozapalne
    Najlepiej wyeliminować ich wpływ całkowicie bądź ograniczyć do minimum. Są to między innymi: palenie tytoniu, stres, brak aktywności fizycznej, niskie spożycie warzyw i owoców czy stosowanie bardzo niskokalorycznych diet. Do tych czynników zalicza się także nadmierne spożycie soli. Warto więc ograniczyć jej spożycie do 5g/dobę.
Jak poprawić działanie leków?
  • Unikaj soi i produktów sojowych i kawy podczas śniadania – białko sojowe oraz kawa mogą zaburzać wchłanianie lewotyroksyny. Osoby chore przyjmują leki rano, na czczo. Odczekaj więc ok. 3-4 godziny od momentu przyjęcia leku zanim spożyjesz tofu, mleko sojowe, czy wypijesz filiżankę małej czarnej.

 

  • Ogranicz produkty zawierające goitrogeny rano i gotuj je bez przykrycia – są to związki hamujące wchłanianie składników odżywczych z pożywienia, mogą wiązać się z jodem i hamować syntezę hormonów tarczycy. Nie musisz jednak całkowicie rezygnować z ich spożycia! Ogranicz spożycie brokułów, brukselki, kalafiora, jarmużu, rzodkiewek czy soi podczas śniadania, a gdy je gotujesz – zdejmij pokrywkę.
Jak jeszcze mogę wesprzeć moją tarczycę?
  • Włącz suplementację witaminą D – badania mówią, że ponad 83% osób chorych na Hashimoto cierpi na niedobory tej witaminy, co więcej jej niedobór może sprzyjać autoimmunizacji tarczycy, sama witamina D jest także świetnym antyoksydantem.
  • Rozważ suplementację Inozytolem – suplementacja myo – inozytolu może pozytywnie wpłynąć na poprawę wrażliwości organizmu na tyreotropinę (TSH) jak również zapobiega insulinooporności, która może współwystępować przy chorobach tarczycy.
  • Wprowadź regularną, umiarkowaną aktywność fizyczną – wspomaga proces odchudzania i jest jednym z czynników przeciwzapalnych.

A co z glutenem i laktozą?

Nie ma wystarczających dowodów  naukowych na to by zalecać pacjentom z Hashimoto eliminację glutenu i laktozy z diety.  

Ale!

Hashimoto to choroba autoimmunologiczna, która może współwystępować z innymi chorobami autoimmunologicznymi np. celiakią, nietolerancją laktozy czy alergią na białka mleka krowiego.


Nie jest to jednak reguła!


Nieprawidłowo prowadzona dieta bezglutenowa czy bezmleczna może być niedoborowa i przynosić niekorzystne efekty dla zdrowia.

Warto w przypadku objawów jak wzdęcia, bóle brzucha czy biegunki zgłosić się do lekarza w celu dokładanej diagnostyki tych nieprawidłowości.

Poniżej znajdziesz tabelkę, gdzie w graficzny sposób pokazuję jak zadbać o swoją dietę. 

Jeśli nadal temat diety w chorobie Hashimoto wydaje się być dla Ciebie czarną magią – zgłoś się do profesjonalisty – dietetyka, który pomoże Ci zadbać o Twoje zdrowie.

Aleksandra Kliś
Aleksandra Kliś

Aleksandra Kliś (IG: podwojny_apetyt)

Dietetyk kliniczny 👩🏻‍⚕️

Zmieniam życie na smaczniejsze i zdrowsze 🥕

Pasjonatka gotowania i kuchni świata 🌎

Udostępnij!

Sprawdź również
18 listopada 2016|Kulinaria

Sękacz zamiast kozetki

Sękacz zamiast kozetki Aromat, który można kroić na porcje Na hali produkcyjnej żar buchający od maszyn do sękacza roznosi obłędny..

Przejdź do wpisu
Rowery PUKY
25 września 2020|Testy/Recenzje

Rowery PUKY – skrojone na dziecięcą miarę

Rowery PUKY to odpowiedź na pytanie jak dobrać rower dla dziecka, by był nie tylko ładny, ale bezpieczny i przystosowany..

Przejdź do wpisu
Ekspres automatyczny
4 kwietnia 2019|Testy/Recenzje

Ekspres automatyczny 4Swiss Roma A10 HOME-Recenzja

Obiektywna kompletna recenzja ekspres automatycznego 4Swiss Roma A10 HOME. Co nas w nim najbardziej zachwyciło i dlaczego nie zamienimy „domowego baristy na żaden inny model.

Przejdź do wpisu